23948sdkhjf

Forældet postaftale koster Danmark penge dagligt

- Vi skriger på handling fra politikerne, siger dansk webshopejer.

En gammel postkonventionsaftale fra 1969 bevirker, at u-lande får rabat, når de sender breve og pakker til i-lande.

Aftalen har blandt andet den konsekvens, at kinesiske webshops får rabat på forsendelser til danske adresser, da Kina stadigvæk anses som et u-land, selvom de har en af verdens hastigt voksende økonomier.

Faktisk får de kinesiske webshops så meget rabat, at det er en underskudsforretning for PostNord at levere et brev eller en pakke fra en kinesisk webshop til en dansk adresse.

Dem, der ender med at kompensere for den urentable forretning, er de danske webshops, som betaler overpris for at finansiere de kinesiske webshops lave fragtpriser.

Og det frustrerer danske webshop-ejere.

- Vi har længe skreget på handling fra politikernes side. Det kan ganske enkelt ikke være rigtigt, at vi mister danske kunder til kinesiske konkurrenter på grund af fragtpriserne. Postkonventionsaftalen er dybt forældet og blev lavet længe før, at e-handel og internettet var en ting. Dengang var der nærmest ingen B2C-handel imellem fjerne lande, men sådan er det jo slet ikke længere. Jeg hørte for nyligt, at vi i Danmark alene modtager over 43.000 pakker fra Kina hver dag, udtaler Frederik Nielsen, indehaver af webshoppen avXperten, i en pressemeddelelse.

Og de forskellige fragtpriser er ikke det eneste skævvridende konkurrencevilkår, der er imellem danske og kinesiske webshops.

Et andet forhold, der giver kineserne en massiv konkurrencemæssig fordel, er, at de er fritaget fra at skulle betale moms for pakker, der koster under 80 kroner.

- Det er i sig selv problematisk, at Danmark går glip af en masse skattekroner grundet den regel. Det mest problematiske er dog, at de kinesiske webshops udnytter reglen. Enten lyver de om værdien af pakken, eller også deler de deres forsendelser op i mange pakker, der hver især koster under 80 kroner. Opdelingen af forsendelserne er udelukkende en god forretning for dem på grund af de urimeligt lave fragtpriser, forklarer Frederik Nielsen.

Bagatelgrænsen på 80 kroner forsvinder i 2021 som følge af nye EU-regler, og Frederik Nielsen er taknemmelig for, at fremtiden ser lysere ud, men han forstår ikke, hvorfor de danske politikere afventer i stedet for at tage affære.

- Vi og vores danske kolleger taber salg til vores kinesiske konkurrenter. Derfor ryger der en masse penge til Kina, som uden tvivl ville være endt i Danmark, hvis vi havde haft lige konkurrencevilkår. Jeg forstår ikke helt, hvorfor de danske politikere tøver i den her situation, hvis de så tydeligt kan se problematikken. I Sverige var der ikke så meget nølen. Her tog politikerne affære og skabte fair vilkår. Om det er den svenske model, vi skal adoptere, ved jeg ikke, men jeg synes klart, at der bør gøres noget her og nu, siger Frederik Nielsen. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094